Transport kruszyw i jego znaczenie przy budowie dróg
Kruszywa wszelkiego rodzaju – między innymi piasek, żwir oraz grys – stanowią surowiec niezbędny dla branży budowlanej. Bez nich niemożliwe jest wykonanie budynków oraz infrastruktury, szczególnie dróg, których sieć w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie. Ogromne zapotrzebowanie na kruszywa powoduje, że są one jednym z głównych produktów w ogólnokrajowym transporcie.
Metody transportu kruszyw
Kruszywa mogę być dostarczane z punktu A do punktu B na trzy sposoby:- Pojazdami samochodowymi – to najpopularniejszy sposób transportu wszelkich towarów, szczególnie na stosunkowo krótkich dystansach. Wynika to z faktu, że sieć dróg jest najbardziej rozwinięta, ciężarówka z kruszywami jest w stanie dojechać praktycznie w każde miejsce. Usługi z zakresu profesjonalnego transportu samochodowego kruszyw znajdziemy w ofercie firmy Usługi Transportowe Andrzej Turek.
- Koleją – ogromną zaletą transportu kolejowego jest wysoka wydajność, czyli możliwość przewiezienia jednym transportem znaczne ilości kruszyw. Niemniej pociągi mogą kursować jedynie na ograniczonej ilości tras, a załadunek i wyładunek może odbywać się wyłącznie w punktach do tego przeznaczonych. Częstym problemem kolei są również dość częste zatory, których właściwie nie da się uniknąć – stąd opóźnienia w dostawach ładunku.
- Drogą wodną – statki przeznaczone do transportu kruszyw posiadają specjalną konstrukcję, uniemożliwiającą swobodne przesypywanie się ładunku. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko przechyłu okrętu. Są w stanie przewozić ogromne ilości kruszywa na dużych dystansach i nie ograniczają ich wytyczone trasy. One również jednak mogą kursować wyłącznie między portami.
Znaczenie transportu kruszywa
Sprawny transport kruszyw odgrywa szczególnie istotną rolę w kontekście branży drogowej – to właśnie przy budowie i konserwacji dróg używa się najwięcej kruszyw, zapotrzebowanie na nie jest ogromne przez cały rok. Jednocześnie specjaliści i analitycy z branży zgodnie twierdzą, że na rynku odczuwalny jest wyraźny niedobór kruszyw, wynikający nie z jego niedostatku, lecz trudności z transportem. Głównym problemem jest słabo rozwinięta sieć kolejowa, ponieważ to właśnie tą drogą kruszywa trafią z kopalni do punktów przeładunkowych, skąd następnie rozwożone są do miejsca docelowego za pomocą samochodów ciężarowych. Opóźnienia w transporcie kolejowym przekładają się w dużym stopniu na opóźnienia w realizacji inwestycji, ponieważ bez surowca wstrzymywane są wszystkie prace. Problem jest bardzo istotny i nie należy go bagatelizować, ponieważ to między innymi na możliwościach transportu drogowego oparta jest gospodarka – bez dróg niemożliwa jest wymiana handlowa.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana