Artykuł sponsorowany

Najczęstsze awarie automatycznych bram garażowych

Najczęstsze awarie automatycznych bram garażowych

Napęd do bramy garażowej to wygoda i oszczędność czasu. Odpowiednie urządzenie można zamontować w niemal każdej bramie, a korzyści z jego działania – brak konieczności dwukrotnego wsiadania i wysiadania z auta, zwłaszcza w czasie niepogody czy chłodu oraz znaczna poprawa bezpieczeństwa – są trudne do przecenienia. Napęd bramy automatycznej może jednak niekiedy przysporzyć użytkownikowi nieco problemów, o ile nie będzie prawidłowo eksploatowany.

Rodzaje napędów do bram garażowych i sposób ich działania

Montaż automatycznego systemu zamykania i otwierania bram garażowych to jedna z najlepszych inwestycji podnoszących komfort korzystania z budynku. Podobnie jak sterowniki i czujniki kontrolujące pracę systemu centralnego ogrzewania czy inteligentne systemy oświetleniowe oferują znaczną oszczędność czasu. Odpowiednie urządzenia pozwalające na zdalne sterowanie bramą mogą być zamontowane w przypadku niemal każdej konstrukcji bramy garażowej. W ofercie producentów można znaleźć osprzęt do typowych bram segmentowych, klasycznych rozwieranych ze skrzydłami osadzonymi na zawiasach oraz bram uchylnych i przesuwnych – informuje ekspert z firmy Migas-Door, która specjalizuje się w bramach domowych i przemysłowych oraz automatyce do nich.


System automatycznego sterowania bramą garażową obejmuje zwykle specjalny silnik albo siłownik, który mechanicznie zmienia położenie skrzydła, a także układ sterujący oraz komplet odpowiednich czujników. W bramach dwuskrzydłowych można zwykle spotkać dwa rozwiązania – silniki lub siłowniki elektryczne, które są montowane do ściany po obu stronach skrzydła albo wózek poruszający się na szynie montowanej pod sufitem. W pierwszym przypadku – napędu z siłownikami – brama jest otwierana i zamykana albo w wyniku obrotu odpowiednio wyprofilowanego dwuczęściowego ramienia, które pociąga za sobą lub popycha skrzydło, albo dzięki siłownikowi elektrycznemu, w którym ślimak czy uzębiona listwa jest przesuwana przez poruszaną silnikiem zębatkę, a skrzydła przemieszczają się ze względu na skracanie lub wydłużanie ramienia łączącego je z automatem.

Inną możliwością stosowaną w bramach rozwieranych, segmentowych i uchylnych jest automat w postaci wózka zawieszonego na specjalnej konstrukcji zamontowanej pod sufitem. W takim przypadku brama jest otwierana przez zmianę położenia wózka, który przemieszcza się po swej szynie, pociągając albo popychając skrzydło. Inną możliwością stosowaną w przypadku bram rolowanych i segmentowych jest działanie silnika elektrycznego powodującego obroty wałka, na którym zamontowane są sprężyny skrętne bramy segmentowej lub nawijane są zaginające się elementy skrzydła rolety. Takie konstrukcje są jednak najczęściej wybierane do zastosowań przemysłowych.

Poza napędem mechanicznym i poruszającym nim silnikiem lub siłownikiem automatyka bramy składa się z czujników czuwających nad wyłączeniem mechanizmu, gdy skrzydło znajdzie się w odpowiedniej pozycji, a także fotokomórek, które nie pozwalają na zamknięcie bramy. Fotokomórki zablokują pracę napędu, jeśli auto nie wyjechało jeszcze z garażu albo w miejscu, w którym powinno się znaleźć skrzydło stoi człowiek, zwierzę lub znajduje się jakaś przeszkoda. Ostatnim elementem całego urządzenia jest centrala uruchamiająca działanie bramy oraz włączniki lub piloty pozwalające na zdalną obsługę.

Z jakich powodów automatyczne bramy garażowe mogą odmówić posłuszeństwa?

Bramy automatyczne są urządzeniami, które stosunkowo rzadko ulegają awariom. Większość kłopotów związanych z ich obsługą wynika z błędów użytkowników albo uszkodzeń mechanicznych elementów osprzętu. Przy intensywnej eksploatacji automatycznej bramy garażowej mogą się jednak zdarzyć również rozmaite usterki. Do najczęściej zgłaszanych problemów należą przede wszystkim kłopoty z pilotem i jego działaniem. W większości przypadków wynikają one jednak nie z winy elektroniki – pilota lub centrali – a z pojawiających się zakłóceń. Warto pamiętać, że pilot sterujący bramą wykorzystuje fale radiowe o długości 433 albo 868 MHz. Przekaz sygnału może być w takim przypadku blokowany przez wszystkie urządzenia, które emitują fale w tych pasmach. Piloty mogą być więc zakłócane przez telefony bezprzewodowe, sterowniki innych urządzeń, a nawet przebiegające w pobliżu sieci elektroenergetyczne. Problemem może się okazać również zmiana położenia dużych przedmiotów mogących odbijać fale np. dużej metalowej szafy. Jedną z częstszych przyczyn kłopotów z pilotem okazują się jednak zużyte baterie albo błędy popełnione przy montażu, choćby brak anteny zewnętrznej albo jej niekorzystne umieszczenie czy też mechaniczne uszkodzenie.

Problemy z działaniem bramy garażowej bardzo często wynikają też z wadliwej pracy fotokomórek. Przyczyną może tu być oczywiście uszkodzenie samego czujnika, jednak zwykle kłopoty powoduje jego zabrudzenie. Zdarza się także, że jedna z fotokomórek zostanie uderzona i przemieści się w taki sposób, że oba czujniki nie będą się wzajemnie „widzieć”.

Przyczyną awarii bram automatycznych jest również ich uszkodzenie podczas otwierania ręcznego, np. z powodu przerwy w dostawie prądu. Próba otwarcia bramy powinna być poprzedzona odłączeniem napędu w sposób określony przez producenta i opisany w instrukcji dołączonej do urządzenia. Siłowe próby przesunięcia skrzydła bez odłączenia automatyki mogą skutkować mechanicznym uszkodzeniem elementów konstrukcji, wózka albo siłowników.

Kolejną przyczyną usterek bywa przeciążenie napędu. Problem ten najczęściej dotyka bram dwuskrzydłowych, które są otwierane bez uprzątnięcia zalegającego przed nimi śniegu. Warto pamiętać, że skrzydła mają dość dużą szerokość, a śnieg bywa bardzo ciężki. Skrzydło, które ma zwykle długość nieco ponad metr, a także siłownik lub silnik oraz wszystkie mocowania muszą w takiej sytuacji przemieścić nieraz nawet kilkadziesiąt kilogramów.

Przyczyną przeciążenia może też być znalezienie się na drodze skrzydła ciężkiego przedmiotu, który je zablokuje. Jeżeli mechanizm nie ma innego zabezpieczenia przeciwprzeciążeniowego, silnik będzie starał się przemieścić bramę aż do momentu zadziałania wyłącznika krańcowego. Ponieważ będzie to niemożliwe, najprawdopodobniej silnik napędu ulegnie w takiej sytuacji spaleniu.

Uszkodzenia bramy z powodu przeciążenia są możliwe także wówczas, gdy automatyka nie zostanie odpowiednio dopasowana do masy skrzydła bramy. Takie sytuacje zdarzają się zwykle, gdy ktoś zechce wykorzystać napęd ze starej, lżejszej bramy w nowej o zdecydowanie większej masie. Choć taki układ przez jakiś czas może funkcjonować, to przyspieszone zużycie wszystkich elementów szybko doprowadzi do awarii.

Kolejną możliwą przyczyną usterki mechanizmów garażowej bramy automatycznej są kłopoty z systemem zasilania. Problemy najczęściej wynikają z wadliwie wykonanej instalacji elektrycznej, a nierzadko tez z zastosowania w obwodzie dostarczającym prądu do centralki bezpiecznika o większym dopuszczalnym natężeniu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.