Jak wykonać podsypkę?
Jakość polskich dróg pozostawia wiele do życzenia, z czego zdają sobie sprawę zarówno wykwalifikowani kierowcy, jak i osoby, które na co dzień stąpają po chodnikach. Nieocenionym, ale również niezwykle ważnym materiałem służącym do łatania niedoskonałości ulicznych jest tak zwana podsypka. To oczywiście nie jest jej jedyne przeznaczenie. Z czego składa się podsypka i jak ją wykonać?
Podsypka w budownictwie
Podsypka to warstwa wyrównawcza składająca się z drobnego kruszywa (piasek, grys, żwirek), którą stosuje się najczęściej przy układaniu:
kostki brukowej, płyt chodnikowych, krawężników,
fundamentów,
rurociągów,
trakcji tramwajowych oraz kolejowych.
Podsypka jest jedną z warstw podbudowy, które znajdują się pod właściwym, użytkowanym przez ludzi materiałem (np. pod kostką brukową). Odpowiednia podbudowa stanowi podstawę funkcjonalności materiału wierzchniego. Zazwyczaj grubość podsypki waha się w graniach 3-5 cm, co stanowi najmniejszą część podbudowy, jednak gdyby nie ona, cały proces byłby zapewne trudniejszy do zrealizowania. Warstwa powinna być tym grubsza, im większe obciążenie będzie musiała znieść nawierzchnia.
Głównym zadaniem podsypki jest wyrównanie powierzchni i przygotowanie jej do kładzenia nawierzchni. Jeśli na tym etapie coś pójdzie nie tak, na drodze mogą pojawić się niechciane koleiny. Poza tym w przyszłości może zaistnieć trudność z odprowadzaniem wody, a materiał wierzchni szybciej będzie się niszczyć.
Wykonywanie podsypki – ważny etap podbudowy
Podsypkę powinno się wykonywać na wcześniej zagęszczonej warstwie podbudowy składającej się z mieszanki żwirowo-piaskowej oraz kruszywa mieszanego. Zagęszczenie pomaga utwardzić tę warstwę i dzięki niemu trwałość całej nawierzchni będzie bardziej wytrzymała. Sama podsypka również powinna zostać odpowiednio wyrównana. Prostym sposobem na to jest użycie desek o odpowiedniej szerokości. Taką deskę przesuwa się po gotowej podsypce, wyrównując jej powierzchnię.
– Podsypka, po nałożeniu na nią materiału, powinna wystawać o 1 cm nad nawierzchnią, która ma być wyrównana. Taka kostka będzie jeszcze dodatkowo dociskana, więc zwiększy swoją objętość – tłumaczy przedstawiciel firmy Wikrusz, która działa w obrębie usług i handlu budowniczego od 2006 roku. Zachowanie 1 centymetra różnicy umożliwia otrzymanie gładkiej nawierzchni, która będzie się równać np. krawężnikowi czy gruntowi.
Często wykonywaną podsypką jest podsypka piaskowo-cementowa. Uznaje się ją za skuteczną, ponieważ pomaga zachować stabilność, trwałość, a także nośność, ma jednak swoje wady, np. podciąga wodę i magazynuje wilgoć, a także potrafi zamarzać, co może sprawić, że rozsadzi ją od środka. To dlatego najlepiej stosować zwykły piasek albo drobny żwir bez dodatku cementu.
O podsypce będącej fundamentalnym materiałem przy budowaniu dróg mało się mówi, jednak należy zdawać sobie sprawę z tego, że jest niezwykle ważnym składnikiem podbudowy i bez niej ulice byłyby w jeszcze gorszym stanie niż są.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana