Jakie standardy powinny spełniać podjazdy dla osób niepełnosprawnych?
Na aktywność społeczną osób niepełnosprawnych duży wpływ ma dostosowane do wózków otoczenie budynków, parkingów, a nawet chodników. Niestety samodzielne opuszczenie mieszkania i przemieszczanie się w przestrzeni publicznej często jest utrudnione dla osób poruszających się na wózku. Jak powinny być zbudowane podjazdy dla niepełnosprawnych? Jaki wpływ na ich mobilność ma konstrukcja obiektów?
Dostosowanie obiektów do osób niepełnosprawnych — przepisy
Wejścia do budynków mieszkalnych zbiorowych oraz do obiektów użyteczności publicznej, według przepisów powinny być dostosowane także do osób niepełnosprawnych. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku mówi, że przynajmniej jedno wejście musi zapewniać osobom niepełnosprawnym dostęp do budynku.
Program „Dostępność Plus” wyznacza pewne standardy związane z podjazdami dla osób niepełnosprawnych. Dotyczą one następujących kwestii:
- minimalnej powierzchni do wykonania obrotu i skrętu o 90°, pełnego obrotu oraz półobrotu,
- powierzchni do wykonania pełnego obrotu od wartości minimalnej do komfortowej dla wózka ręcznego i elektrycznego,
- bezpieczeństwa poruszania się,
- antypoślizgowości.
Poza budynkami, dla osób niepełnosprawnych dostosowana powinna zostać także pozostała przestrzeń publiczna, w tym garaże, parkingi czy miejsca do gromadzenia odpadów. Przepisy dotyczą, między innymi kopert na parkingach, znaków poziomych i pionowych, o których mowa w załączniku do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. W sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Podstawowe wytyczne
Wejście do budynku przystosowanego do osób niepełnosprawnych powinno być zasygnalizowane pasem ostrzegawczym. Według wytycznych, musi on mieć szerokość 50 cm i znajdować się 50 cm przed i za drzwiami wejściowymi.
Najnowsze przepisy mówią o zapewnieniu podjazdom antypoślizgowości. Nawierzchnia powinna zatem sprawdzać się w różnych warunkach atmosferycznych — doradza przedstawiciel firmy Kasprzak-Olma.
Jeśli chodzi o parkingi, aby mogły korzystać z nich osoby niepełnosprawne, miejsca postojowe muszą mieć szerokość minimum 3,6 m oraz długość 5 m. Stanowiska położone wzdłuż jezdni powinny mieć długość minimum 6 m. Miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych wymagają także właściwego oznakowania. Zwykle jest to koperta na niebieskim tle, której towarzyszą znaki pionowe. Nawierzchnia miejsc postojowych powinna być wykonana z betonu asfaltowego lub cementowego. Do budowy parkingu można użyć także kostki betonowej i kamiennej ciętej.
Garaże dla osób niepełnosprawnych muszą natomiast mieć zapewniony dojazd na wózku do drogi manewrowej, być położone na poziomie terenu lub na kondygnacjach dostępnych dla tych osób z pochylni oraz być wyposażone w urządzenia podnośne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana