Podstawowe błędy popełniane przy projektowaniu biura

Nowoczesne biuro musi być nie tylko wygodne i eleganckie, ale też zgodne z przepisami BHP i obowiązującymi normami europejskimi. Oznacza to, że projektowanie biura trzeba traktować poważnie i nie ma tu miejsca na żadne przypadkowe działania. Jakie błędy spotyka się najczęściej przy projektowaniu biur, jakie są ich konsekwencje i przede wszystkim – jak ich unikać?

 

Aranżacja funkcjonalnego, estetycznego i bezpiecznego dla pracowników biura to wcale niełatwe zadanie, do którego warto zaangażować fachowców. Zarówno na etapie projektowania, jak i późniejszej realizacji inwestycji mogą pojawić się specyficzne problemy. Spróbujmy przyjrzeć się im bliżej, by wiedzieć, czego się wystrzegać.

Niejasne oczekiwania i mało precyzyjny plan

Pierwsze błędy przy aranżacji przestrzeni biurowej mogą pojawić się już na etapie projektowania, a nawet jeszcze wcześniej, gdy zleceniodawca powinien określić swoje oczekiwania względem urządzanego wnętrza – zauważa nasz rozmówca z Interbiuro Design&Fit Out.

Absolutnie  najczęstszym błędem jest przewidywanie zbyt dużej ilości użytkowników na dostępną powierzchnię. Choć rozwiązania typu open-space faktycznie pozwalają stworzyć wiele stanowisk w jednym pomieszczeniu, przedsiębiorcy często ulegają pokusie przeszacowania. W praktyce zbyt duże zagęszczenie pracowników może okazać się uciążliwe i negatywnie przekładać się na efektywność zespołu. Dlatego czasem lepiej od razu podzielić ilość biurek na oddzielne pomieszczenia, by uniknąć konieczności późniejszej reorganizacji. W określeniu rzeczywistych potrzeb i możliwości aranżacyjnych danego wnętrza pomagają specjaliści od badań work base.

Poważnym utrudnieniem w aranżacji wnętrza biurowego bywa nieprecyzyjny projekt. Jeżeli plan obejmuje niejasne rozwiązania, wymagające dodatkowej interpretacji, trzeba wprowadzić korektę. Może się też zdarzyć, że rysunek techniczny nie koresponduje z częścią opisową. Również takie sprawy należy wyjaśnić jak najszybciej.

Błędy na etapie realizacji projektu biura

O wiele większym problemem są oczywiście błędy, które pojawiają się podczas realizacji projektu biura. Konieczność ich ewentualnej naprawy wiąże się niestety z poważnymi kosztami, dlatego za wszelką cenę warto ich unikać.

Większość pomyłek przy budowie przestrzeni biurowej wynika z niedostatecznej komunikacji między biurem projektowym i wykonawcą, czy braku koordynacji między ekipami odpowiedzialnymi za kolejne etapy inwestycji. Tymczasem każdy projekt nowego biura, ale także fit-out istniejącego wnętrza, wymaga wnikliwej wizji lokalnej przed przygotowaniem planu oraz nadzoru inżynierskiego podczas ostatecznych prac budowlanych.

Najprostszym sposobem na uniknięcie błędów przy projektowaniu i aranżacji biura jest współpraca z doświadczoną firmą, która zajmie się pełną realizacją inwestycji. Jeśli ta sama pracownia inżynieryjna przeprowadzi badania potrzeb klienta, przygotuje projekt architektoniczny i podejmie się jego wykonawstwa, ryzyko wystąpienia błędów jest minimalne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Regulamin korzystania z serwisu